Notarul Public
Notarul Public este un functionar public numit de Ministrul Justitiei. Este martorul impartial si mai ales garantul, acordurilor si instrumentelor juridice pe care le elaboreaza (cunoscute sub numele de "Acte autentice notariale"), care au acelasi statut ca si hotarârile judecatoresti. Notarul public arhiveaza toate actele care au fost supuse unei proceduri notariale, ceea ce face sa fie foarte usoara emiterea de duplicate dupa acestea de câte ori este necesar.
​
Rolul Notarului nu este pregnant doar în cadrul tranzactiilor imobiliare, competenta si cunostintele sale acoperind, de asemenea, probleme de dreptul familiei inclusiv al regimurilor matrimoniale, drept comercial, de drept international privat, urbanism si legislatia constructiilor, publicitate imobiliara, orice domeniu al dreptului civil fiind în plus ofiter fiduciar.
​
Notarul este acolo pentru a clarifica problemele si a îsi consilia clientii cu privire la solutia juridica ceea mai adecvata pentru situatia lor si cu privire la consecintele angajamentelor pe care acestia si le asuma.
​
Toate informatiile sunt tratate ca fiind confidentiale si sunt supuse la un cod strict de etica.
NOTARUL PUBLIC - UN ACTOR CHEIE IN REINOIREA URBANA
Stefania Zorila, notar public
Rolul notarului public in dezvoltarea imobiliara
- creator al unei strategii imobiliare
In domeniul dezvoltarii imobiliare acest rol devine mult mai complex, depasind rolul traditional al notarului public de autentificare a actelor de vânzare-cumparare. Notarul public consiliaza dezvoltatorii si investitorii imobiliari, pe tot parcursul desfasurarii proiectului lor, de la planificare si pana la finalizarea unei dezvoltari imobiliare, îi ajuta în stabilirea unei strategii înca de la momentul identificarii imobilului ce urmeaza a fi obiectul dezvoltarii si pâna la livrarea locuintelor catre beneficiarii acestora.
Fie ca este vorba de identificarea si ulterior achizitionarea în vederea dezvoltarii imobiliare a unui teren construibil, liber sau ocupat de constructii vechi sau chiar a unei cladiri de condominiu, notarul public asigura un mediu legal favorabil pentru fiecare etapa, inclusiv repectarea constrângerilor care decurg din legislatia cu privire urbanism si autorizarea de constructii, mediu, dar si din dreptul coproprietatii si dreptul public.
Cunoasterea acestei legislatii permite notarului public sa îsi informeaze clientii cu privire la obligatiile lor si riscurile pe care le asuma în cazul achizitionarii de imobile grevate de diverse servituti, cu risc de expropriere dar si asupra problemelor ridicate de starea solului, a retelelor de utilitati, oferind solutii personalizate si inovatoare pentru a permite realizarea proiectelor.
De asemenea, notarul public îsi poate sfatui clientii cu privire la finantarea proiectelor de dezvoltare imobiliara atât pentru dezvoltatorii imobiliari cît si în ceea ce priveste conditiile de acordare a finantarilor pentru potentialii clienii ai acestora. Totodata notarul public isi indruma clientii in vederea asigurarii unei optimizarii financiare a proiectului de dezvoltare, precum si in vederea realizarii unei dezvoltari durabile, fiind în acelasi timp un partener al statului, încasând pentru acesta impozitele generate de veniturile rezultate din transferurilor conexe dezvoltarii imobiliare.
Desigur, asigura respectarea legislatiei privind vânzarea de bunuri imobile si protectia cumparatorilor.
Notarul public este un actor cheie în reinoirea urbana, in centrul careia sta dezvoltarea imobiliara, oferind siguranta juridica si viziune, colaborind în favoarea dezvoltarii durabile si tranzitiei urbane, folosind mijloacele legale de care dispun pentru organizarea juridica a proiectelor de dezvoltare imobiliara.
Vezi si:
NOTARUL PUBLIC -
PROTECTOR si CONSILIER
al clientilor sai
Oana Ligia Cristudor, notar public
Notarul Public si rolul sau tot mai proeminent in fiscalitate
Domeniul fiscal este unul dintre cele mai dinamice din punct de vedere al schimbarilor, iar multe din aspectele fiscale sunt in stransa legatura cu activitatea notarului.
​
Pe masura ce am evoluat ca societate, notarul public a ajuns sa ia contact, intr-un fel sau altul, aproape in fiecare aspect al activitatii sale, cu domeniul fiscal. Fie ca vorbim despre actele de instrainare, fie ca vorbim despre mosteniri sau despre asocierele dintre persoane fizice si/sau juridice in vederea edificarii unor constructii, notarul public trebuie sa fie intr-o constanta pregatire pentru noutatile din domeniul fiscal.
​
Pe langa atributiile de incasare si virare, in baza resurselor umane proprii, a impozitului provenit din transferul dreptului de proprietate, verificarea conditiilor pentru aplicarea cotei redusă de TVA precum si exceptiile in ceea ce priveste aplicarea ei, este iarasi de interes.
Statul Roman a acordat cetatenilor, ca o masura de protectia sociala, dreptul de a beneficia de cota redusa de TVA la achizitonarea unui imobil de la o persoana inregistrata in acest scop. In ultimii 5 ani, legea privind cota redusa de TVA, respectiv Codul Fiscal si modalitatea sa de aplicare, a suferit numeroase schimbari, unele propuneri legislative fiind chiar aparute pe parcursul anului, ducand la o usoara anixetate pe piata imobiliara.
Este lesne de inteles, caci cea mai usoara modalitate de a înÈ›elege atat modificarile din domeniul fiscal, cat si modul cum il impacteaza in mod direct pe client, este o consultatie cu notarul public.
​
Ultimele modificari din domeniul fiscal cu impact in activitatea notariala, sunt cele referitoare la sistemul E-Factura accesibil din Spatiul Privat Virtual, Registrul TVA in care sunt verificate si inregistrare achizitiile facute cu cota redusa de TVA, cat si Declaratia 208 in varianta sa modificata, ce reprezinta un instrument de analiza a tranzactiilor imobiliare supuse impozitarii la transferul dreptului de proprietate.